Verantwoording

Verantwoording

Veel leraren hebben in de klas een goede orde en daarmee ook heel vaak plezier in hun werk en een goede reputatie bij hun leerlingen. Andere leerkrachten hebben problemen, of grote problemen, met het orde houden met alle negatieve gevolgen van dien. Ik herinner mij intense kreet van wanhoop van een collega toen het bericht kwam dat we voortaan tot 67 jaar moesten doorwerken. Dat heeft mij altijd verbaasd. Orde houden, als techniek, is helemaal niet zo moeilijk, sommige stagiaires doen het vanaf de eerste dag goed. Waarom gaat dat bij zoveel leraren toch mis?

Onafhankelijk van elkaar noemden oud-leerlingen van mij altijd een percentage van 30% van de collega's die naar hun oordeel onder de maat presteerden. Mij hield de vraag bezig, kan daar nu echt niets aan gedaan worden? Sommige mensen zullen het echt niet leren. Zij missen toch wel belangrijke eigenschappen om een goed leraar te worden, maar geldt dat voor 30% van de collega's?

In de opleiding van leraren zit een groot manco. In de eerste weken van het schooljaar als de goede leraren hun klassen naar hun hand zetten, zijn de stagiaires nog niet in de klas. Elke nieuwe leraar moet dus zelf het wiel opnieuw uitvinden als hij/zij voor het eerst voor de klas komt. Een flink percentage leert het desondanks toch wel, maar bij een te groot percentage collega's gaat er in dat verwervingsproces iets mis. Verkeerde gewoonten worden ingeslepen en verhinderen een juiste aanpak. Dat wordt verergerd door het feit dat leraren onder elkaar zulk soort problemen niet bespreken. Daarom heb ik ook een hoofdstuk toegevoegd gericht op al zittende collega's. Verkeerde gewoontes kunnen vastroesten, maar misschien is er ook voor hun verbetering mogelijk.

Ook op websites voor beginnende leraren wordt onvoldoende scherp uitgelegd, hoe je het die eerste weken moet aanpakken. Om die reden heb ik een cursus gemaakt, waarin juist daarop het accent ligt. Mijn hoop en bedoeling is dat zittende en toekomstige collega's bij het volgen ervan echt steun krijgen bij de eerste cruciale stappen van hun loopbaan. Uit de reactie die ik inmiddels heb gekregen, blijkt duidelijk dat de cursus tot grote steun is voor collega's met vragen of in de problemen.

Enkele reacties:

Beginnende leraren: "Het consequent volhouden, brengt bij mij een ware gedragsverandering teweeg. Ik ben gaan merken dat het zout leggen op elke slak, een goede manier is om je eigen grenzen te bewaken. Ik had de neiging om een kleine ordeverstoring (bijvoorbeeld het tikken met een pen tijdens de instructie) te laten gaan, omdat ik dacht dat ik er niet zoveel last van had. Het tegendeel bleek echter waar te zijn: ik had er juist wel last van, omdat ik merkte dat ik minder goed mijn instructie kon overdragen. Wanneer een leerling dit gedrag laat zien, geef ik dan ook direct een signaal af naar deze leerling (ik maak oogcontact of ik stop met praten of ik maak een opmerking), waardoor de leerling (en uiteindelijk alle leerlingen) beter we(e)t(en) wat ik van hen verwacht. Ik gebruik hierbij trouwens de ik-formulering.
Kortom, ik heb zeker veel aan de cursus gehad en uiteindelijk de leerlingen ook(!)"

"Hallo Rob,

Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik de groep deze week les gegeven. Alle dagen verlopen zeer rustig en gemoedelijk. Ik werd er op een gegeven moment zelfs een beetje onrustig van. Ik wist niet goed wat me overkwam. Nu moet ik wel zeggen dat deze week nog steeds 5 leerlingen uit de groep ziek waren.

Ik heb de leerlingen de regels laten zien en we hebben de regels met z'n allen doorgenomen. Ik moet zeggen dat dit hardop voorlezen van de regels mij ook steunde. Bij het schrijven van de regels wist ik al goed hoe ik het wilde hebben, maar door het ook nog eens hardop voor te lezen, wist ik het helemaal zeker."

"Graag zou ik je via deze e-mail willen bedanken voor jouw inspirerende video's over het houden van orde in de klas.

"In de kerstvakantie kwam ik, via Youtube, uit bij jouw cursus: Orde vanaf het begin.
Ik heb al jouw afleveringen met veel interesse bekeken, omdat er passende oplossingen werden gegeven bij praktijksituaties. Voorbeelden waren: Het raam dat een leerling ongevraagd opent of het ongevraagd wisselen van plaats, omdat een leerling afwezig is en natuurlijk het nadoen van de regendruppel die in de emmer valt."

Lerares geschiedenis: "Ik laat mijn stagiaires eerst de cursus bekijken en ik overhoor ze ook."

Beste Rob,
In 2020 ben ik begonnen als stagiair in basisonderwijs. Ik ben een zij-instromer. En ik merk dat ik orde houden lastig vind. Of ik leg niet op alle slakken zout of ben ineens erg streng.
Ik heb erg veel aan al jouw video's en wilde je daarvoor bedanken. Tijdens de PABO krijgen wij veel tips maar niet zulke duidelijke. Wel vullen ze allerlei lijsten in en beoordelen ze van alles, waardoor ik soms mijn zelfvertrouwen kwijt raak. Maar ook door jouw video's ga ik door!!! Op alle slakken zout leggen (met gebaren) das stap 1.
hartelijke groet,