Videoles 2
videoles 2:
Voor het eerst voor de klas
Hoe ga je staan, want vanaf het eerste moment moet je laten zien, dat jij de leiding hebt.
Wat doe je tijdens zo'n eerste les? Wat verwacht je van de leerlingen en wat eist dat van jou?
Op welke toon begin je zo'n eerste les: heel streng of vriendelijk?
Corrigeren en bijsturen, hoe doe je dat? Zware straffen of kleine correcties?
Complimenteren en prijzen is belangrijk.
- Procesgericht complimenteren: 'Wat zijn jullie goed aan het werk!",
- Resultaatgericht complimenteren: "Een 8 voor je proefwerk, heel mooi!" Deze vormen van complimenten worden redelijk vaak gegeven.
- Maar zeg ook eens iets aardigs over een klas of een leerling. (Doe dat alleen als je het echt meent!)
Rolpatroon wisselen: dader → slachtoffer. Leer een bekende truc van de leerlingen kennen.
Corrigeer je het gedrag van de leerling, of heb je een hekel aan de leerling
Twee bekende schoolmeesters problemen:
- Onrust in de klas als er storm komt.
- Maat houden in het onderwijs: Hoe weet je dat je het goed doet, als je (bijna) nooit collega's aan het werk ziet?
Als stagiair moet je vaak een aantal lessen op je stageschool bijwonen. Niet zelden zit je daar een beetje verveeld te kijken, want waar moet je nu precies op letten? Bij downloads vind je een gerichte observatieopdracht met als kernvraag: Hoe laat mijn docent zien dat hij de leiding heeft?
Bekijk de video onderaan deze bladzijde, of druk op de knop, Deze video is full screen, maar met reclame. De video onderaan is zonder reclame.
Interventies, hoe en waarom
Dit lijstje in deel 2 van cursus kan misverstanden veroorzaken. Een net beginnende leraar kijkt naar de chaos in zijn klas. Hij vindt het vast heel moeilijk voorstelbaar dat interventies, zoals die hiernaast in wit staan afgedrukt ook maar enig effect zullen hebben. Daarom nog een extra toelichting.
Om de video fullscreen te zien, kun je op de onderstaande knop drukken.